بازدید امروز
18
بازدید دیروز
45
بازدید کل
39,393
مطالعۀ گِراوُرهای کُرنِلیس دو بروین از شیراز عصر صفوی
مطالعۀ گِراوُرهای کُرنِلیس دو بروین از شیراز عصر صفوی

وضعیت شیراز در روزگار صفوی و چندوچون حومه‌های آن از پوشیده‌ترین دوره‌ها در مطالعات معماری و شهرسازی این شهر است. این در حالی است که کُرنِلیس دو بروین (جهانگرد و نقاش هلندی)، هشت گراوُر بی‌مانند از شیراز در اوایل سدۀ 18م/12ق فراهم آورده که واجد «واقع‌نمایی» و «مکان‌گرایی» است. هدف این پژوهش، شناخت زمینه‌های تاریخی و هنری تأثیرگذار در خلق گراوُرها و بازخوانی و تحلیل آن‌هاست؛ می‌کوشد تا مؤلفه‌های منظر تاریخی-طبیعی شیراز و نسبت متن به تصویر را در آن‌ها شناسایی کند و داده‌های تازۀ موجود در آن‌ها را آشکار سازد. روش پژوهش تاریخی است. یافته‌ها نشان‌دهندۀ الف) تأثیر سیاق هنری و ذهنی بروین بر خلق آن‌هاست. آن‌ها همچنین معرف سنتز «شهر» و «حومه» یا «ویرانه» و «باغ» هستند که منظر تاریخی و طبیعی شیراز را در «دید‌های جزئی و گسترده» زیر عنوان کهنگی و دیرینگی بازنمایی می‌کند. ب) متن سفرنامه (جزئیات و اندازه‌ها و نسبت‌ها) مکمل گراوُرها هستند. ب) گراوُرها به دو دستۀ «معرف آثار معماری و منظر تاریخی» و «معرف منظر شهر و حومه‌ها» قابل‌تقسیم‌اند و داده‌هایی از آثار معماری (پیش و پس از اسلام) و ساختار حومه‌ها (منظر تاریخی) را دربردارند. جانمایی دقیق بناهای شهر، تمایز در شکل گنبدها، حضور منارها، تأکید بر مقبره‌ها (شیخ زین‌الدین و شیخ نوربخش)، باغ‌ها (فردوس) و آثار معماری و ویرانه‌های پیرامون شهر در کمتر گراوُر عصر صفویِ شیراز دیده می‌شوند.


© اسدپور, علی . (1404). مطالعۀ گِراوُرهای کُرنِلیس دو بروین از شیراز عصر صفوی. نامه معماری و شهرسازی17(47), 68-87. doi: 10.30480/aup.2025.5572.2197

جهت دانلود مقاله کلیک کنید.

 

دوشنبه 17 شهریور 1404 (3 روز قبل )