The Arg or Toopkhāneh Square was an essential part of Karim Khān's citadel complex in his new capital, Shīrāz, Iran, in the mid-18th century, which was destroyed in the early 1920s. However, the studies conducted regarding its form and functions have not been accurate enough, and their hypotheses are inconsistent with reality. This paper calls into question previous studies and takes a new look at ...
«صحرای مصلّی» همواره نامی آشنا در متون تاریخی و ادبی مرتبط با شیراز بوده ولی دو عمارت تاریخی موسوم به «مصلّی» در آن کمتر مورداشاره بودهاند و در تاریخنگاری محلی معماری نقش قابلتوجهی نداشتهاند. هدف پژوهش کنونی شناخت صحرای مصلّی و دورهبندی دگرگونیهای آن برپایۀ دادههای تاریخی بهعنوان بستر پژوهش و سپس مطالعه و بازنمایی عمارته ...
هستۀ پژوهشی «مطالعات تاریخی معماری» در راستای فراهم آوردن بستری برای عرضۀ کتابهای منتشرشده توسط اعضای خود اقدام به راه اندازی صفحۀ اختصاصی در سامانۀ «پنجره»، وابسته به مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه الزهرا نموده است. علاقه مندان می توانند برای سفارس منابع مورد نظر خود از این لینک استفاده نمایند. ...
هدف از این کارگاه که در اسفند ماه 1402 با همکاری انجمن علمی گروه معماری داخلی برگزار شده است، آشنایی با شیوۀ خوانش یک کتیبۀ ساخت از دورۀ قاجار به خط نستعلیق است که در آن شرکتکنندگان با القاب، شیوۀ تاریخنویسی و رقم حجار روبرو بوده و با سطربندی، شیوۀ نقطهگذاری و روشهای خواندن حروف ناخوانا به صورت عملی آشنا میشوند. ...
بخش مهمی از تاریخنگاری معماری اسلامی به طبقهبندی، دستهبندی و شناخت الگوهای معماری در قلمروهای جغرافیایی، محدودههای تاریخی، دورههای حکومتی و حصارهای نژادی پرداخته است. به همین سبب دگرگونی در سبکهای معماری یا بر پایۀ نوآوریهایی با منشأ درونی تفسیر شده و یا بر اساس نظریۀ انتشارگرایی، پذیرش شیوهای جدید در معماری در مناطق و جوامعی غیر از موطن آن، مت ...
کتاب الگوهای تغییرات سبکشناختی در معماری اسلامی (سنتهای محلی در مواجه با هنرمندان مهاجر) نوشته میشائیل ماینکه و برگردان دکتر علی اسدپور (دانشیار دانشگاه هنر شیراز) توسط نشر کتابکدۀ کسری منتشر شد. این کتاب که با کسب مجوزهای قانونی از ناشر اصلی یعنی انتشارت دانشگاه نیویورک به فارسی برگردان و منتشر شده است، آخرین اثر ماینکه است؛ نویسندهای که برای خوانندگان و پژوهشگران ایرانی د ...
دومین کارگاه آموزشی (نظری و عملی) آشنایی با فتوگرامتری معماری با استفاده از نرم افزار Metashape، توسط مرکز آموزشهای آزاد و مجازی دانشگاه هنر شیراز و هستۀ پژوهشی مطالعات تاریخی معماری در تاریخ 2 و 9 آذرماه 1402 برگزار می گردد.
فتوگرامتری معماری؛ نظریۀ پایه، رویه ها و ابزارها
فتوگرامتری به معنی استخراج ابعاد و اندازه از روی عکس است و دانشی مهم در زمینۀ مستندنگاری و مستندسازی آثار معماری شناخته می شود که در چند دهۀ اخیر با رشد فناوری های دیجیتالی رشد شتابانی یافته است. فتوگرامتری معماری شاخه ای از فتوگرامتری است که در میان متخصصان رشته های گوناگون معماری و مرمت در جهان شناخته شده است ولی اطلاعات چندانی از آن برای معمار ...
تاریخ باغسازی؛ ریشهها و خاستگاهها
ایدههای نخستین در طراحی باغ و خاستگاههای اولیۀ آن موضوع اصلی مجموعه نوشتههایی است که در این کتاب گردآمدهاند. بارقههای آغازین باغسازی در بینالنهرین از لابهلای کتیبهها، مطالعۀ اشیاء تاریخی و بررسی شواهد باستانشناسی خود را آشکار میکنند. بخش مهمی از این کتاب مبتنیبر همین ساختار چندسرشتیِ اس ...
در راستای اجرای برنامههای راهبردی و مأموریتهای پژوهشی دانشگاه و بر اساس ماده 2 آییننامۀ نحوۀ تأسیس واحدهای پژوهشی در دانشگاهها (عتف-آ-3103، مورخ 07/11/1397)، اهداف کلان هسته به شرح زیر میباشند:
بخش مهمی از تاریخ معماری ایران در پرتوی جریان غالب تاریخنگاری معماری که بر سنتها و فرهنگهای معماری نواحی مرکزی ایران تأکید دارد، نادیده گرفته شده یا ارج و قدر شایستۀ خود را نیافته
The Arg or Toopkhāneh Square was an essential part of Karim Khān's citadel complex in his new capital, Shīrāz, Iran, in the mid-18th century, which was destroyed in the early 1920s. However, the studies conducted regarding its form and functions have not been accurate enough, and their hypotheses are inconsistent with reality. This paper calls into question previous studies and takes a new look at ...
«صحرای مصلّی» همواره نامی آشنا در متون تاریخی و ادبی مرتبط با شیراز بوده ولی دو عمارت تاریخی موسوم به «مصلّی» در آن کمتر مورداشاره بودهاند و در تاریخنگاری محلی معماری نقش قابلتوجهی نداشتهاند. هدف پژوهش کنونی شناخت صحرای مصلّی و دورهبندی دگرگونیهای آن برپایۀ دادههای تاریخی بهعنوان بستر پژوهش و سپس مطالعه و بازنمایی عمارته ...
کاشیکاری شیراز در عصر قاجار هنرمندان گوناگونی داشته که از این میان «میرزا عبدالرزاق کاشیپز (1284- 1356 ق)» از شاخصترین آنها و از کاشینگارانی است که میراثی ماندگار و خانوادگی از خود برجای گذاشته است. هدف این پژوهش شناسایی احوال، دستهبندی دوران تطور حیات هنری و درنهایت گونه شناسی اولیهای از آثار اوست تا بتواند منبعی برای مطالعات ت ...
مقبرۀ «اَبَش خاتون» یا «خاتون قیامت» بخشی از میراث معماریِ کمتر شناختهشدۀ شیراز است که انتساب آن به اتابک اَبَش محل اختلاف است و به سبب تخریبهای گستردۀ سدۀ اخیر بخش اندکی از آن برجای مانده است. هدف پژوهش کنونی دستیابی به روایتی از این بنا و محوطۀ آن مبتنیبر ارزیابی فرضیههای موجود و سپس بازسازی تصویری این عمارت است و میکوشد به این پرسشها پ ...
کاشینگاران شیراز در عصر پهلوی، نقش مهمی در حفظ سنتهای قاجاری و مرمت بناهای تاریخی در آن دوره داشتند. از آن میان محمدباقر جهانمیری (1262-1338ه.ش) معروف به «حاجی محمدباقر نقاش» یا «حاج باقر»، کاشینگار، شیشهنگار، گچنگار و مرمتگر نقاشیهای دیواری عصر پهلوی است که میراث نقاشی روی کاشی را زنده نگهداشت و تا آخرین لحظۀ زندگی همچنان در پی حفظ ...
هدف از این کارگاه که در اسفند ماه 1402 با همکاری انجمن علمی گروه معماری داخلی برگزار شده است، آشنایی با شیوۀ خوانش یک کتیبۀ ساخت از دورۀ قاجار به خط نستعلیق است که در آن شرکتکنندگان با القاب، شیوۀ تاریخنویسی و رقم حجار روبرو بوده و با سطربندی، شیوۀ نقطهگذاری و روشهای خواندن حروف ناخوانا به صورت عملی آشنا میشوند. ...
دومین کارگاه آموزشی (نظری و عملی) آشنایی با فتوگرامتری معماری با استفاده از نرم افزار Metashape، توسط مرکز آموزشهای آزاد و مجازی دانشگاه هنر شیراز و هستۀ پژوهشی مطالعات تاریخی معماری در تاریخ 2 و 9 آذرماه 1402 برگزار می گردد.